Rekeningrijden

11-02-2014 18:33

Op zich is rekeningrijden geen slecht initiatief. De uitwerking daarentegen trekt op geen kl*te. Hoe kan het betaalbaar zijn aan 0,05 euro per kilometer? Vanaf dat men jaarlijks 10.000km aflegt, wat bij de gemiddelde belg zelfs nog niet voldoende is om te gaan werken, betaal je al 500 euro. En dit is dan enkel berekend op de laagste kost. Mijn visie op een milieuvriendelijke taks is alsvolgt:

De wegentaks is een uitzonderlijke regeling. Deze belasting wordt berekend op verschillende zaken. Ten eerste is er de CO²-uitstoot die meetelt, maar ook het aantal kilometer dat gereden is. Per 1000 kilometer per jaar betaalt men 4 euro, wat dus neerkomt op 0,004 euro per kilometer. Voor de wegentaks op het gebied van de CO²-uitstoot is de formule zeer gemakkelijk: CO²-uitstoot x 2,2.
De BIV is net zo gemakkelijk te berekenen als de wegentaks. De CO²-uitstoot x cilinderinhoud/1000. Aangezien de BIV een belasting is voor inverkeersstelling, moet deze enkel betaald worden op een nieuwe wagen. De inschrijving van een wagen, tweedehands of nieuw, kost 100 euro. Deze kost wordt bij een nieuwe wagen bij de BIV geteld.


Maak een gratis website Webnode